SPOT 08 betyder også kulminationen på den Flashspot-konkurrence, som ROSA søsatte ved årsskiftet. 3 x 5.000 kr. skal uddeles i konkurrencens tre kategorier i en præsentationsform, der har lånt lidt i inspiration fra filmens Oscar-uddeling: ”And the winner is…” etc..
”Lav en Flash-musikvideo med Saybia, Future 3 eller Annette Bjergfeldt”, lød opfordringen, og det tog over 30 musik- og flashinteresserede til sig i konkurrencens første runde, hvor deltagerne bl.a. kunne hente musik og illustrationer ned fra Flashpot-sitet til en 30 sekunders sekvens.
Det er de tre bedste/mest fantasifulde deltagere i hver af de tre musikkategorier, som.herefter er blevet udvalgt til anden halvleg, hvor kravet er en hel og færdig Flash-musikvideo. Finaleforslagene præsenteres i deres fulde længde ved denne finale-seance, FØR vinderne afsløres og får overrakt den velfortjente præmie.
Flashspot-konkurrencen er udskrevet af ROSA i erkendelsen af musikernes øgede behov for visualisering på nettet. Og i modsætning til den almindelige musikvideo er Flashvideoen ikke tungere end at den nemt kan omsættes på nettet – tillige med en fin lydkvalitet. Konkurrencens formål har bl.a. været at få musikken og Flashmediets beherskere/kunstnere til at arbejde sammen.
ROSA begyndte som det første herhjemme at kombinere musikken og Flashmediet i starten af 2001, hvor vi indgik aftale med billedkunstneren Mikael B. Hansen om udførelsen af en række Flashvideos – det er herefter sket med Swan Lee, Superheroes, Indigo Sun, Tina Dickow, Ester Brohus, Serras, Mofus og SPOT 08-aktuelle The Broken Beats.
De fleste eksempler kan ses på ROSAs hjemmeside, lige som hovedparten er blevet mailet rundt til en lang række internationale kontaktpersoner inden for musikkens verden, for at gøre opmærksom på dansk musiks kvaliteter på en ny måde.
Projektet er lavet i samarbejde med Århus Filmværksted og med støtte fra Århus Kommune.
|
|
|
|